מהו אימון כושר פונקציונאלי שכולם פתאום מדברים עליו?
מאת: עידן אמזלג

אימון פונקציונאלי ,הינו אימון המשפר את התפקוד היומיומי של המתאמן, ותורם למניעת פציעות זאת על ידי שיפור ושכלול יכולת התנועה של הגוף  כך שתשרת את פעולות המתאמן במהלך היום יום. למשל, אם המתאמן הוא עובד היי-טק הסובל מ"כתפיים עגולות" ומיציבה לקויה, הדגש באימון יהיה על חיזוק השרירים המייצבים של השכמות והכתפיים כך שיוצר איזון בחגורת הכתפיים.

האימון מבוסס על התפיסה שהגוף מתפקד בשיתוף פעולה של קבוצות שרירים רבות, הפועלות בצורה משולבת, ועל כן יש לאמן את הגוף ולחזק את קבוצות השרירים בהתאם לתפקידם.

מטרת האימון היא שיפור התפקוד היומיומי או פעולות ספציפיות מתוכו. רמת התפקוד נגזרת ממבדקי יכולת של המתאמן. במבדקים מאתרים את "החוליה החלשה" של המתאמן. האימון מותאם לשפר את תפקוד החוליה החלשה ובכך מביא מחד לחיזוקה, ומאידך לתפקוד תקין של כלל המערכות הפועלות בגוף.

אימון כושר פונקציונאלי מורכב מסדרת תרגילים והוא יכול להתבצע בכל מקום. בחירת כל תרגיל נעשית על פי העיקרון של תרומתו לשיפור התפקוד היום יומי של הגוף. שיטת אימון כושר פונקציונאלי היא בעצם שילוב של עקרונות מעולם הפיזיותרפיה, הפילאטיס, היוגה והאימון הגופני, יחד עם הרבה דמיון ויצירתיות המותאמים לאורח החיים המודרני המקובל בעולמנו.

כמאמן כושר, אני נתקל בכל יום בלקוחות רבים (הסובלים מכאבים באזורים מוכרים כמו הגב התחתון, כתפיים, ברכיים צוואר ועוד… כתוצאה מחוסר איזון של המערכות באזורים אלו) המעוניינים ליעל את תפקודם היומי ובכך לשפר את איכות חייהם. כמי שמאמין בשיטת האימון הפונקציונאלית, אני חושב שקיים תחום מדהים, אשר יכול לתרום לכל אחד מאיתנו בין אם מדובר בילד בשלבי התפתחותו ובין אם מדובר במבוגר, ואני מתכוון לגלישת גלים.

גלישת גלים דורשת ומשלבת בין מרכיבי הכושר השונים: יציבות, שיווי משקל, שרירי הליבה (השרירים המייצבים) קואורדינציה התמצאות במרחב ועוד… מרכיבי הכושר הללו תורמים רבות לשיפור כושרנו ומצבנו הגופני. היתרון הגדול בגלישת גלים הוא שילוב של יותר קבוצות שרירים שיפעלו יחדיו מאשר אימון רגיל בחדר הכושר. האינטגרציה בין כל מרכיבי הכושר בעת הגלישה תורמת לנו הגולשים ליעל את תפקודינו היומי, הריכוז משתפר, העייפות פוחתת, כאבי הגב פוחתים, הגמישות משתפרת ומובילה לירידה בלחצים הנפשיים.

מעבר לכושר הגופני, גלישת גלים עבורי היא אחד הכלים המדהימים ביותר העוזרים בשמירת בריאות הנפש. לא קל לשמור על בריאות הנפש בעולמנו המודרני רווי המתחים.
השילוב בין האפקט הטבעי של שהיה בים תוך כדי הגלישה הבאה לידי ביטוי בחיבור הגוף והאנרגיה האדירה של הגלים יוצרים חיבור חזק המורגש הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך בין הגוף הנפש והטבע.

גלישת גלים, ככלי לפעילות גופנית וכדרך חיים עוזרת להתמודד עם מצבי מתח וחרדה וכן תורמת רבות לתחושת רוגע ושלווה פנימית.  אפשר לומר בבטחה שגלישת גלים  עושה טוב לא רק לבריאות ולגזרה, אלא גם הרבה טוב לנשמה.
בראשית, תפסתי את גלישת הגלים כסוג של בילוי או כדרך לניקוי ראש. לאחרונה, שיניתי את גישתי ואני רואה בגלישה כהכרח לשיפור בריאותי הגופנית ולהגדלת תוחלת חיי. יתירה מזאת, אני רואה בגלישה דרך יעילה וטבעית לשיפור מצב רוחי והרגשתי הפנימית.

לא מעט אנשים נוטים לחשוב כי גלישת גלים הינה לצעירים בלבד. אבל אני יודע ורואה מניסיוני כי גלישת גלים מתאימה לכל אחד ואחת המאפשרים לעצמם להיפתח לעולם המופלא הזה.

לסיכום

אורך חיים פעיל ובריא לא חייב לבוא במקום העבודה והפרנסה אלא בנוסף להם. ישנם לא מעט מחקרים המראים כי אורך חיים בריא וספורטיבי משפיע  לא רק על מצב הרוח, אלא מביא לשיפור התפקוד במקום העבודה ולתפוקה גבוהה ואיכותית יותר בכל תחומי החיים.

לא מאוחר אף פעם לקחת את עצמנו בידיים ולהתחיל להתייחס באופן ראוי לגופנו ולנפשנו. אנו מוכרחים להימנע מהתירוצים המוכרים שמשאירים אותנו ישובים  מול הטלוויזיה, המחשב, במשרד ובאוטו, ורק קוראים או שומעים על אחרים שכבר התעוררו.

כותב הכתבה: עידן אמזלג הינו פיזיולוג המתמחה באימון כושר פונקציונאלי, מורה להאטה ואשטנגה יוגה וגולש גלים. הוא מתמחה גם באימון אישי אחד על אחד ובאימון קבוצות קטנות באמצעות שיטת אימון ייחודית. עידן הוא הבעלים ומייסד של סטודיו  2-AIM לאימונים פונקציונאליים ויוגה במוריה 16, חיפה.

Categories: כתבות